Viikot menee ihan järkyttävää vauhtia ja ne muistuttavat toisiaan. Tuntuu että täällä Etelä-Suomessa kelitkin ovat olleet samanlaisia viimeiset kaksi kuukautta, sateista ja +5 astetta lämmintä.
Pohdin että mitähän tällä viikolla on tehty. Kaikennäköistä pientä touhutaan ympäri taloa, omaan silmään näyttää että mikään ei muutu… ehkä sitten kuitenkin. Rakennusalan sanonta ”vähän päivässä, paljon viikossa”, pätee varmasti meillä myös.
Kuluneella viikolla on viritelty aurinkosähköjärjestelmää, asennettu autotallin ovi, vedetty satoja metrejä sähkökaapelia ja muitakin johtoja ja jatkettu yhä kattojen alaslasku- ja levytystöitä alakerrassa.
Autotallin ovi on hyvä ja hieno! Vaikka on ns. ”teollisuusovi” niin en minä sitä ainakaan päällepäin osaa sanoa. Ja oli ripeä ja hyvä asennus. Voin kyllä suositella tätä virolaista DOORTECH:ia, meidän kontakti Risto puhuu käytännössä täydellistä suomea ja oli avainroolissa myös asennuksessa.
En kyllä ollut tietoinen siitä, miten tavallaan yksinkertaisesti kaikki tekniikka jää ja jätetään lopullisen sisäkaton taakse piiloon. Sinne ne jäävät – vesijohdot, lämmitys- ja IV-putket ja sähkökaapelit Gyproc-kattolevyjen taakse, toivon mukaan ainakin seuraavaksi 50 vuodeksi.

Joutsenmerkki edellyttää betonilattioiden kosteusmittausta ja siitä virallista pöytäkirjaa. Sen voi tehdä joko niin että betonilattiaan oltaisiin jätetty kosteusanturit tai sitten poraamalla lattiaan pienet reiät ja mittaamalla kosteus niistä. Meidän pitää tehdä tämä jälkimmäinen vaihtoehto, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin lämmitysjärjestelmä on käytössä ja käynnissä. Tähän liittyen meillä oli käyttöönoton suunnittelupalaveri, ja se oli hyvä sessio siinä mielessä, että asentaja ja suunnittelija keskustelivat asennuksesta ENNEN töiden aloittamista. Hetki kyllä menee ennenkuin meilläkin on ”lämmöt päällä”. Putkimiehen työjono on kohtuullinen ja asennukseenkin liittyy vielä muutama avoin asia (mikä tietenkin stressaa rakennuttajaa aika paljon mutta eiköhän ne siitä…).

Laitetaan tähän postaukseen tällä kertaa vähän vähemmän tekstiä ja enemmän kuvia, kaikennäköistä taas ollut. Huomenna työt jatkuu taas..
(Viime viikolla kirjoitin virheellisesti että maksimi tavallisen autotallin oven leveys olisi 5 metriä useimmilla toimittajilla, se on siis 5,50 metriä. Ja meillä oli siis aukon koko 5,55 metriä…siksi siis meille ns. teollisuusovi. Korjasin tämän aiempaan postaukseen myös.)





