Tänään isänpäivän kunniaksi sai Herra S. valita perheelle päivän ohjelman ja valinta osui Vene-expo -tapahtumaan, johon oli tänä vuonna ilmainen sisäänpääsy Turun Messukeskuksessa.
Siinä sitä messuveneiden kannella seisoessa konkretisoitui valintojen kustannusvaikutukset rakentamisessa! Tuleville rakentajille voin antaa vinkin että yhden lämpimän autotallin + kellarin hinnalla saa jo ainakin jonkin kokoisen moottoriveneen. Jos kylmä autokatos riittää, niin sitä voi pohtia vaihtoehtona kyllä. Se että kumpi on hyödyllisempi ja mieluisampi investointi, se on jokaisen päätettävä itse!
Mukavaa oli messuilla, päädyimme lopulta tiukan pohdinnan jälkeen ostamaan kymmenmetrisen moottoripurjehtijan sijasta neljä metriä metrilakua. Money well spent!
Työmaalla ollaan tällä viikolla taas vedetty sähköjohtoja, tehty kattojen alaslaskuja ja levytetty autotallia ja alakertaa. Kellari on nyt maalattu (suurkiitos Susanna ja Anna Turun AKK:sta, erittäin hyvää ja huolellista työstä!), nyt siellä on hyvä lähteä asentamaan teknisiä laitteita.
Ensi viikolla ohjelmassa on sähkö- ja levytystöiden ohella autotallin oven asennus. Päädyimme edulliseen ja ihan luotettavan tuntuiseen toimijaan DOORTECH:iin, tämä vinkki tuli suoraan HEVI-Kivitaloilta. Soitin ennen päätöstä muutamalle heidän asiakkaalleen ja kuulemma ovet ovat toimineet heillä moitteetta, joten se ratkaisi asian.
Ja sitten seuraava vinkki: kun suunnittelette autotallia ja jos ei mitään erikoisia tarpeita ole, niin autotallin ovi kannattaa olla maksimissaan 5,5 metriä leveä! Meillä leveys on 5,55 metriä…en tiedä onko meillä tullut rakennusaikana 5 cm mittavirhe.
Kaikki kontakoimani autotalliovien valmistajat tekevät maksimissaan 5,5 metriä leveitä ovia, kaikki yli 5,5 metrin ovet ovat niin sanottuja teollisuusovia. Meille tulee nyt sitten tällainen teollisuusovi. Eroja ei nyt loppujen lopuksi ollut paljoakaan, moottorisoitu mekanismi on ehkä aavistuksen jykevämpi ja väri- ja pinnoitusvaihtoehtoja rajatumpi määrä. Hinnassakaan ollut isoa eroa, joten eiköhän siitä hyvä tule.
Liittyen maa- ja aurinkolämpöjärjestelmäämme, olen järjestänyt tulevalle viikolle pienen palaverin putkimiehen, lämpöpumpputoimittajan sekä LVI-suunnittelijan kanssa ennen asennustöiden alkua. Nyt kun meillä on vähän erikoisempi ratkaisu niin tässä palaverissa on tarkoitus käydä maalämpöpumpun, energiapaalujen ja lämminvesivaraajan asennuksen tarkempi työsuunnitelma ja vastuujako. Mieluummin käytetään vähän aikaa etukäteen pöydän ääressä ennenkuin aletaan hutkia toden teolla asennusta työmaalla.
Tiistaina saadaan eteenpäin myös aurinkosähköpaneelien kytkentää. Toivottavasti pian saamme virtaa työkaluille omalta katolta!
Muutamia kuvia taas viikolta…